هیئت مذهبی ثارالله دهستان کرغند

هر که دارد هوس کرببلا بسم الله

هیئت مذهبی ثارالله دهستان کرغند

هر که دارد هوس کرببلا بسم الله

sarallahhosein@gmail.com

کدام هیئت قابلیت جهانی شدن دارد؟

پنجشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۴۸ ق.ظ

گفتاری از علاءالقبیسی مستندساز لبنانی؛

باید به تمام کسانی که به نوعی به انقلاب وصل هستند، محصول هیئت را رساند. اما کدام محصول هیئت؟ ۹۳ هزار هیئت در ایران وجود دارد اما کدام هیئت می تواند ادعا کند که من یک هیئت بین المللی هستم؟ و کدام هیئت می‌تواند محصول قابل صدور به دنیا ارائه کند.

به گزارش روضه نیوز ؛ در این نوشتار که متن پیاده شده سخنرانی علاءالقبیسی مستندساز لبنانی می‌باشد، اثر جریان هیئت و ارتباط آن با جوامعی که به نوعی وابستگی به ایران و انقلاب دارند، مورد بررسی قرار گرفته است. او که مستندی را نیز با نام سیدالشهداء ساخته است معتقد است از آنجایی که عزاداری‌ها در دهه‌های گذشته در ایران ناظر به مسائل سیاسی روز بوده است ما شاهد حرکت و انقلاب مردم ایران بوده‌ایم اما در کشورهای دیگر هیچ‌گاه این عزاداری‌ها به یک شعار سیاسی و یک انقلاب و یک حرکت مردمی جدی تبدیل نشد.

کدام هیئت قابلیت جهانی شدن دارد؟

انقلاب اسلامی، اتفاق ویژه چند قرن اخیر
 
من از یک کشوری آمده‌ام که در این سال ها هرچه داریم از انقلاب و حضرت امام(ره) است. وقتی امروز را با سی سال قبل مقایسه می‌کنیم فرق خیلی زیاد است. شاهد بودیم که روزهای اول به چه شکل بود ولی این درحالی است که در روز عاشورای امسال که آقا سیدحسن نصرالله سخنرانی می‌کرد، ۳۵۰ میلیون آدم در سراسر دنیا آن را گوش می‌دادند.
 
باید گفت این انقلاب اسلامی یکی از اتفاقات خیلی غریب و خیلی ویژه در دنیا بوده است و اقتضائات مربوط به خود را دارد. ما برای انقلاب تجربه قبلی یا موازی یا مشابه نداشتیم. طبیعی است که دنیا بر علیه انقلاب اسلامی بعنوان یک تجربه ویژه موضع بگیرد و مخالفت خود را با این انقلاب مطرح کنند و علنا جنگ به راه بیندازد و تحریم کند.
 
اتفاق ویژه این قرن و چند قرن اخیر در یک کشوری اتفاق افتاد که ویژگی های خیلی خاصی دارد، اولا اقلیت مسلمانان را شامل می‌شود و در ثانی یک زبان و نژاد خاص خود را دارد. لذا بخاطر این ویژگی های نژادی و قومیتی، ارتباط ایران با دیگر کشورها و دیگر قومیت‌ها را سخت می‌کند. به اضافه این مسایل، رقابتهای فرهنگی بسیار شدیدی بین فرهنگ های موجود امروز دنیا وجود دارد که برای دفاع از این فرهنگ‌ها لشکرکشی می‌شود و جنگ به راه انداخته می‌شود.
 
 
مشکلاتی که بر سر راه صدور انقلاب اسلامی است
 
تا به امروز که اینقدر رابطه بین حزب الله و ایران وجود دارد، همه این رابطه را در حد حمایت مالی می‌بینند. باید گفت ما هنوز هیئت ایرانی یا مراسم عاشورایی شبیه مراسم ایران در لبنان ندیده‌ایم و اگر این رابطه بین ایران و حزب الله، یک رابطه محکم فرهنگی بود، مسائل تنها از جنبه مادی دیده نمی‌شد.
 
انقلاب اسلامی یک حقیقت است و وقتی یک حقیقت بروز می‌کند، همه شیاطین انس و جن جمع می‌شوند که با آن مقابله کنند و این اتفاق از روز اول پیروزی انقلاب رخ داد و همه دشمنان در حال مقابله با انقلاب اسلامی هستند. این مسایل را از این جهت ذکر می‌نمایم که بگویم صدور انقلاب چقدر سخت است و تاکنون تلاش جدی در این زمینه صدور انقلاب وجود نداشته است. بنده که از سال ۷۶ به ایران رفت‌وآمد دارم، متوجه حرکتی جدی در زمینه صدور انقلاب نشدم. یکسری کارها انجام شده است اما برنامه‌ای جدی برای مقابله با این حجم تهاجم علیه ما وجود ندارد. حتی در این مسیر اشتباهات فراوانی نیز داشته‌ایم. بعنوان مثال در مورد رایزن‌های فرهنگی و کارهایی که در این زمینه می‌شود. همچنین در مورد ایرانی هایی که به خارج می‌روند، از ظرفیت این ایرانی‌ها استفاده نمی‌شود. اتفاقا جمعیت ۷۰ میلیونی شما ۱۵ میلیون ایرانی در خارج دارد و جمعیت ۵ میلیونی ما هم ۱۵ میلیون لبنانی در خارج دارد. ما آن ۱۵ میلیون را به نفع مقاومت استخدام کردیم و کلی کمک و تلاش کردند که در آنجا چهره مقاومت را حفظ کنند و دیگران را با انقلاب آشنا کنند. این پتانسیل می‌تواند از کارهای جدی ما در زمینه فرهنگی باشد.
 
 
هیئت در دنیا به سه شکل برگزار می‌شود
 
در مورد مسئله هیئت، بنده بعنوان فردی که از خارج به برنامه‌های عاشورا در ایران و بقیه شیعیان در جهان نگاه می‌کنم، باید گفت یک غلو در مراسم بعضی از نقاط دنیا دیده می‌شود که حتی حاضرند مثلا همه زندگی‌شان را بفروشند بخاطر یک دیگ یا برگزاری یک مراسم، که این امر بیشتر در عراق قابل مشاهده است. ولی در جاهای دیگر می‌بینیم که نسبت به سیدالشهدا خیلی عاطفه خرج می‌کنند و یک رابطه عاطفی خیلی جدی وجود دارد که این باعث می شود که مثلا کل روزهای محرم را حاضرند از صبح تا شب به سینه زنی بپردازند و این بخاطر نوعی رابطه عاطفی شدیدی است که آنها با حضرت امام حسین دارند، این امر نیز در ایران و پاکستان قابل مشاهده است. در نقاطی نیز یک رابطه سطحی و یک مراسم اتوکشیده -به اصطلاح شما- وجود دارد که در حسینیه‌ای بر روی صندلی می نشینند و اقامه عزا می‌کنند که این امر را در لبنان و کشورهای اروپایی زیاد شاهد هستیم.
 
 
موانعی که برای نشر فرهنگ هیئت در دنیا وجود دارد
 
این سه نوع عزاداری برای نشر فرهنگ هیئت در دنیا تبدیل به یک مانع شده است. بعنوان مثال مراسمی که چهار ساعت ذکر حسین حسین در آن گفته می شود را چگونه می‌توان به یک خارجی که تنها اسم امام حسین را شنیده است، فهماند؟ در اصطلاح آنها این مجلس یک مجلس ختم است، یک مجلس سوگواری و حزن است. اما این سوال برای آنها مطرح می‌شود که عزادار چرا در مجلس سوگواری لخت می‌شود؟ چرا هیئت را تاریک کرده است و… لذا اینها چیزهایی است که نمی‌شود به دنیا فهماند. در شرایطی که دسترسی دنیا به اطلاعات مختلف از طریق سامانه‌های موجود خیلی راحت و آسان شده است، نمی‌توان از انتشار مجالس مختلف جلوگیری کرد. در همین لبنان به یاد دارم که ۵ یا ۶ سال پیش اولین مداحی هایی که با زیر نویس ترجمه شد، “انا کلب الرقیه” بود. وقتی از من بعنوان کسی که نماینده ایران هستم خواسته می‌شد که این نوع مداحی را توضیح بدهم هیچ وقت نتوانستم این را توضیح دهم و یا مسئه لخت شدن را به هیچ وجه نمی توان توضیح داد، به هیچ وجه قابل توضیح نیست.
 
 
هیئت باید به یک شعار سیاسی و یک انقلاب منتهی شود
 
مشکل ما با عراق این است که از عاشورا فقط مراسم آن را می‌بینند و زندگی‌شان را خرج این مراسم می‌کنند و وقتی که از یک عراقی می‌پرسید چرا این کار را می‌کنید، می‌گوید بخاطر اینکه حسین کشته شده است. هیچ وقت این مراسم و این عزاداری به یک شعار سیاسی و یک انقلاب و یک حرکت مردمی جدی تبدیل نشد. تنها این را می توانید ببینید که عراقی‌ها خود را خادم زائر می‌دانند. اما در مقابل لبنان با اینکه کشور کوچکی است بخاطر پیوست درستی که بین انقلاب و مشکلات زندگی امروز داشته است، می‌بینید چقدر در دنیا تاثیر گذار بوده است. یا آنچه در ایران شاهد آن بودیم که امام فرمود هرچه داریم از عاشورا و از این عزاداری ها داریم. چرا؟ چون در این هیئت‌ها و در آن مراسم حرفی گفته می‌شود که مستقیما مسائل سیاسی و حکومتی امروز در آن دیده می‌شود و تاثیر گذاشته است.
 
 
تاثیر نوع عزاداری ایرانی‌ها بر دیگر کشورها
 
الان ما در کشورهای خارجی مثل کشورهای اروپایی و لبنان -که بین کشورهای عربی از لحاظ فرهنگ و جامعه یک کشور خارجی حساب می شود- می‌بینیم که مردم ما دوست دارند در این مراسم شرکت کنند اما نه مثل عراق و نه مثل ایران. وقتی لبنانی‌ها این نوع عزاداری را در ایران می‌بینند می‌گویند علاقه ایرانی‌ها به اهل بیت خیلی شدید است تا حدی که نمی‌توانند از آن کپی بگیرند یا آن را تکثیر کنند. آنهایی که خیلی مذهبی نیستند از سبک مداحی‌های ایرانی خوششان می‌آید و این را در ماشین‌های خود می‌گذارند که هیچ کلمه‌ای از آن را نیز  نمی‌فهمند. تنها یک کلمه امام حسین دارد و یک ریتم و آهنگ و افکت. آن دسته‌ای که خیلی مذهبی هستند و می‌خواهند الگوگیری کنند مشکل زبان دارند و دنبال مراسمی هستند که به مراسم خودشان نزدیک باشد.
 
 
باید محصول درست هیئت را به همه دنیا رساند
 
در رسانه های هیئتی که رسالت پخش محصولات هیئت را دارد باید به تمام کسانی که به نوعی به انقلاب وصل هستند و انقلاب را دوست دارند، محصول هیئت را رساند. اما کدام محصول هیئت؟ ۹۳ هزار هیئت در ایران وجود دارد اما کدام هیئت قابلیت جهانی شدن را دارد؟ وقتی که دنیا این وضعیت را دارد و وضعیت داخلی هیئت‌های ایران این پیچیدگی را دارد، کدام هیئت می تواند ادعا کند که من یک هیئت بین المللی هستم؟ اگر این اتفاق بیفتد ما واقعا خوشحال می شویم ولی این اتفاق خیلی سخت است.
 
واقعا مجالس عشق اعم از دعا و روضه و مولودی یک نیاز خیلی جدی در دنیاست. این خوراک روحی هیچ جا پیدا نمی‌شود. این روند پیشرفت هیئت از ابتدای انقلاب به بعد، باید ادامه پیدا کند. اما باید خیلی مراقب باشیم که کدام محصول مخصوص صادرات است؟ الان این نشان استاندارد که مخصوص کالاهای ایرانی است در همه جا وجود دارد و دیگر هیچ محصول ایرانی پیدا نمی‌کنید که این نشان استاندارد را نداشته باشد. اما در مورد هیئت الان نمی توانیم بگوییم که همه هیئت‌های ما استاندارد است و همه قابلیت صدور به خارج از کشور را دارد. اصلا اینطور نیست. پیش فرض را باید بر این بگذاریم که اینها قابل صدور نیست و باید تلاش کنیم با یک بسته بندی زیبا و خوب این را صادر کنیم.
 
 
دشمن چهره شیعه را تخریب می‌کند
 
در مقابل هم دشمن اهمیت این موضوع را فهمیده است. دشمن شناخت دقیقی از جامعه ما دارد و جاهای آسیب‌پذیر را می‌داند و بر روی آن مانور می‌دهد. الان در دنیا حماس، شیعه و داعش بعنوان دشمن معرفی می‌شوند که از داعش سربریدن و از شیعه قمه زدن را تبلیغ می کنند و توانستند به کل دنیا بفهمانند که این دشمنان یکی هستند و لذا جامعه آمریکا الان نمی‌تواند تمایزی بین ابوبکر بغدادی و سیدحسن نصرالله قائل شود. با یک فیلم ساده و با صحنه‌هایی عجیب و غریب از روز عاشورا چهره شیعه را تخریب می‌کنند. در بحث شیرازی‌ها شما می‌بینید که در عرصه بین المللی چقدر دارند به ما ضربه می زنند. یاسرالحبیب و چند شبکه دیگر ۲۴ ساعته چهره شیعه را مخدوش می کنند و موضع ما را در دنیا زیر سوال می‌برند.
 
 
باید محصول ناب هیئت برای خارج از کشور ارائه شود
 
هیئت یک فرصت عظیم در ایران محسوب می‌شود. اینهمه هیئت و اینهمه مراسم واقعا نعمت است. این یک محصول ناب است که باید همیشه ناب بودن آن را حفظ کنیم و آن را پیشرفت دهیم و برای اینکه این محصول برای خارج از کشور آماده ارائه باشد و حامل همان فکر حضرت امام و آقا باشد، باید تلاش کنیم.
 
روزی که جنگ غزه شروع شد ۲۰۰ شبکه در جهان عرب یک تیتر واحد داشتند ولی در ایران در هیچ‌یک از مراسمات از جمله عاشورا و ۲۲ بهمن و… این اتفاق نمی‌افتد. ۲۰۰ شبکه در جهان عرب از یک مرکز تحقیقاتی و پژوهشی در قطر دستور می‌گیرند. تیتری آنها داشتند علیه ایران بود و از غزه و اسراییل هیچ نگفتند. این نوع تبادل اطلاعات در جهان آنقدر محکم است که شما هرکاری برای نفوذ در آن انجام دهید شدنی نیست، ولی ما باید راهکارهای خودمان را پیدا کنیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی